Παρεμβάσεις μετά από Καταστροφικό Γεγονός
Μέριμνα - Το Έργο μας
Η Μέριμνα υλοποιεί ψυχοκοινωνικές παρεμβάσεις που αποβλέπουν στη στήριξη μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών μετά από τραυματικό γεγονός, κρίση ή μεγάλη καταστροφή (όπως η πανδημία), που επηρεάζει μια ολόκληρη κοινότητα.
Η Μέριμνα στέκεται ενεργά δίπλα
στα παιδιά και τις οικογένειές τους
στην δύσκολη περίοδο της πανδημίας.
Στις έκτακτες συνθήκες της πανδημίας, οι επαγγελματίες της Μέριμνας, εξακολουθούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε παιδιά και εφήβους που βιώνουν απώλεια ή σοβαρή ασθένεια αγαπημένου τους προσώπου, ή που τα ίδια πάσχουν από απειλητική για τη ζωή τους ασθένεια.
Ευρύτερα στην κοινότητα, η Μέριμνα στοχεύει στη στήριξη γονέων και παιδιών με επιστημονικά άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας και στα μέσα μαζικής επικοινωνίας. Οι ψυχολόγοι μας προτείνουν στους γονείς τρόπους διαχείρισης των δυσκολιών που προκύπτουν από τις πρωτόγνωρες συνθήκες του κατ’οίκον περιορισμού εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης.
Με γνώμονα την ασφάλεια τόσο των ανθρώπων που δέχονται τις υπηρεσίες μας, όσο και των εργαζομένων στη Μέριμνα, έχουμε λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα, ακολουθώντας τις οδηγίες των ειδικών και χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία.
Στην ενότητα αυτή θα αναρτούμε σε τακτά χρονικά διαστήματα όλα τα επιστημονικά άρθρα που αφορούν τα θέματα σχετικά με τον κορονοϊό.
Γραμμή Ψυχολογικής Στήριξης στο Πένθος
Οι εξειδικευμένοι ψυχολόγοι των δύο Συμβουλευτικών Κέντρων Στήριξης στο Πένθος της Μέριμνας, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, είναι διαθέσιμοι να απαντήσουν στα ερωτήματά σας και να παρέχουν στήριξη που αφορά τη σοβαρή ασθένεια ή την απώλεια αγαπημένου προσώπου.
Μπορείτε να μας καλείτε από Δευτέρα έως Παρασκευή στις ώρες και τις τηλεφωνικές γραμμές που αναγράφονται παρακάτω:
Συμβουλευτικό Κέντρο Αθήνας
Ώρες: 10.00 – 16.00
Τηλ: 210 6463 622
Συμβουλευτικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
Ώρες: 10.00 – 16.00
Τηλ: 2310 510 010
Διαδικτυακή συνάντηση για την ενημέρωση και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών
Η Μέριμνα προσαρμοσμένη στις νέες συνθήκες συνεχίζει την παροχή των υπηρεσιών της, συμβάλλοντας παράλληλα και στην ενημέρωση και επιμόρφωση θεμάτων που άπτονται του επιστημονικού της πεδίου.
Στο πλαίσιο των ιδιαίτερων συνθηκών της πανδημίας και με στόχο την επιστημονική και έγκυρη ενημέρωση των εκπαιδευτικών όλων των σχολικών μονάδων, δημόσιων και ιδιωτικών της ΔΔΕ Β’ Αθήνας, ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση για συνεργασία με την Δ/νση Π.Ε. Β’ Αθήνας, να συμμετέχει στη διαδικτυακή συνάντηση σύνδεσης και ενδυνάμωσης στον καιρό της πανδημίας με τίτλο:
«Προσεγγίζοντας τη Ζωή και το Θάνατο: Από την απώλεια και το Πένθος στην ψυχική ανθεκτικότητα».
Συζητείστε και στηρίξτε τα παιδιά σας
στον καιρό της πανδημίας
Προτάσεις της Μέριμνας προς τους γονείς
Μπροστά σε ανατρεπτικά γεγονότα ζωής, η ενίσχυση της αίσθησης ασφάλειας των παιδιών αποτελεί τον πιο σημαντικό στόχο για την αποτελεσματική στήριξή τους.
Για να νιώσουν ασφαλή είναι απαραίτητο να συζητήσουμε μαζί τους όσα συμβαίνουν την περίοδο της πανδημίας, να τα ακούσουμε και να ανταποκριθούμε στις ανάγκες τους, καθώς βιώνουν πρωτόγνωρες εμπειρίες στη ζωή τους.
Φροντίστε πρώτα τον εαυτό σας για να
στηρίξετε τα παιδιά σας την περίοδο της
εξάπλωσης του κορονοϊού
Προτάσεις της Μέριμνας προς τους γονείς
Η μετάδοση του κορονοϊού, που συχνά περιγράφεται ως «απρόσκλητος επισκέπτης» ή «αόρατη απειλή», έχει χαρακτηριστικά μιας κρίσης. Κάθε κρίση στη ζωή των ανθρώπων εγείρει πληθώρα συναισθημάτων, όπως αυξημένο άγχος, αβεβαιότητα, απελπισία, αίσθημα ανημπόριας.
Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τους γονείς είναι να σταθούν «με κρίση» στην κρίση, και χωρίς πανικό να ιεραρχήσουν τις προτεραιότητές τους, να προβούν στις απαραίτητες αλλαγές, να ενημερώσουν και να στηρίξουν τα παιδιά τους και να εδραιώσουν μια νέα ρουτίνα στη ζωή της οικογένειας. Για να το πετύχουν, χρειάζεται πρώτα να αναγνωρίσουν τις προσωπικές τους ανάγκες και να φροντίσουν τον εαυτό τους.
Υπηρεσία Ανακουφιστικής Φροντίδας στο Σπίτι
Στην δύσκολη εποχή του κορονοϊού συνεχίζουμε να βρισκόμαστε κοντά στις οικογένειες που ήδη στηρίζουμε προσαρμόζοντας τις υπηρεσίες μας ώστε να διαφυλάξουμε τόσο την υγεία των παιδιών και των οικογενειών τους όσο και των εργαζομένων μας.
Συντροφιά με ένα καλό βιβλίο
Προτάσεις της Μέριμνας προς τους γονείς
Προτρέψτε τα παιδιά να διαβάσουν ένα καλό βιβλίο, που θα τους “κρατήσει συντροφιά” αυτές τις μέρες που μένουμε σπίτι!
Στη Μέριμνα θα βρείτε βιβλία για παιδιά που έρχονται αντιμέτωπα με την απώλεια ή τη σοβαρή ασθένεια. Δείτε περισσότερες λεπτομέρειες και κάντε την παραγγελία σας.
35 σχολεία στην Ηλεία, Εύβοια και Αττική μετά τις πυρκαγιές του 2021
49 σχολεία στην Ανατολική Αττική μετά την πυρκαγιά στο Μάτι το 2018
Καταστροφική πυρκαγιά στην Ανατολική Αττική.
Δημοσίευση κειμένου «Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές: Χρήσιμες συμβουλές για γονείς» στο Facebook της Μέριμνας, με περισσότερες από 4.500 κοινοποιήσεις. Ανάρτηση στη ιστοσελίδα σχετικού εντύπου.
Ενεργοποίηση της επιτροπής διαχείρισης κρίσεων της Μέριμνας και σχεδιασμός δράσεων για τον Αύγουστο και Σεπτέμβριο. Επικοινωνία με το Υπουργείο Παιδείας όσον αφορά τη διαθεσιμότητα της Μέριμνας για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Έκδοση «Δελτίου Τύπου» με τις ενέργειες της Μέριμνας.
Συνέντευξη στην ΕΡΑ 1ο Πρόγραμμα, της ψυχολόγου του Συμβουλευτικού Κέντρου κας Ε. Μπιτσάκου, σχετικά με τις ψυχικές επιπτώσεις και στήριξη των παιδιών που επλήγησαν από τις πυρκαγιές.
Συνέντευξη της υπεύθυνης του Συμβουλευτικού Κέντρου κας Ε. Ράλλη στην τηλεοπτική εκπομπή «Πρωϊνή Ενημέρωση» της ΕΡΤ 1 & στο Ραδιοφωνικό Σταθμό «Κόκκινο».
Δημοσίευση δισέλιδου άρθρου της Δ. Παπαδάτου στην «Εφημερίδα των Συντακτών» με τίτλο: «Πώς στηρίζουμε τα παιδιά μετά από μια καταστροφή» http://www.efsyn.gr/arthro/pos-stirizoyme-ta-paidia-epeita-apo-mia-katastrofi
Οι ακόλουθες δράσεις υλοποιήθηκαν με χρηματοδότηση από την UNICEF:
1. Λειτουργία Συμβουλευτικού Κέντρου Στήριξης στο Πένθος για τις οικογένειες των πληγέντων
2. Λειτουργία Τηλεφωνικής Γραμμής Στήριξης για τις οικογένειες των πληγέντων
3. Συγγραφή και εκτύπωση δύο πληροφοριακών εντύπων:
• «Στήριξη μαθητών μετά από ένα καταστροφικό γεγονός: Οδηγίες για εκπαιδευτικούς»
• «Στήριξη παιδιών μετά από καταστροφικό γεγονός: Οδηγίες για γονείς»
Ημερίδα για 24 σχολεία, στην οποία συμμετείχαν 177 εκπαιδευτικοί και σχολικοί σύμβουλοι προσχολικής αγωγής και Α’βάθμιας εκπαίδευσης στο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Μάκρης.
Συμβουλευτική σε εκπαιδευτικούς και οργάνωση παρέμβασης σε 2 σχολεία της Αττικής που είχαν βιώσει απώλεια μαθητού ή εκπαιδευτικού στην πυρκαγιά.
Συνεχίζεται η παροχή δωρεάν ψυχολογικής στήριξης σε οικογένειες παιδιών που έχουν βιώσει απώλεια αγαπημένου προσώπου, ή απειλήθηκε η ζωή τους στις πυρκαγιές.
120 σχολεία στην Ηλεία μετά τις πυρκαγιές το 2007
Η Μέριμνα ανέλαβε την ψυχολογική αξιολόγηση και διαχείριση των ψυχολογικών επιπτώσεων που είχαν οι πυρκαγιές στους μαθητές και εκπαιδευτικούς 120 σχολείων του Πύργου και της Αμαλιάδας, Πελοποννήσου.
Στα πλαίσια της παρέμβασης υλοποιήθηκαν σεμινάρια και ημερίδες για εκπαιδευτικούς, διευθυντές σχολείων και επαγγελματίες ψυχικής υγείας της περιοχής. Επίσης τα στελέχη της Μέριμνας προσέφεραν ένα ετήσιο πρόγραμμα επιμόρφωσης στη «Διαχείριση κρίσεων στο σχολείο» προκειμένου οι διευθυντές και διαμεσολαβητές- εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν να διαμορφώσουν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο διαχείρισης κρίσεων το οποίο έβαλαν σε αφορμή στο σχολείο τους.
Τέλος, η Μέριμνα υλοποίησε ένα πρόγραμμα κοινωνικής δράσης για παιδιά και εφήβους αφιερωμένο στον Κύκλο της Ζωής: «Πράσινη κλωστή δεμένη σ’ένα δέντρο τυλιγμένη….». Μέσα από αυτή τη δράση, οι μαθητές που είχαν εκτεθεί στις πυρκαγιές προσκλήθηκαν να γράψουν, να ζωγραφίσουν και να κατασκευάσουν δέντρα που αφηγούνται τις ιστορίες τους. Στη συνέχεια, μοιράστηκαν με μαθητές άλλων σχολείων της χώρας τις τα έργα τους. Η υλοποίηση βασίστηκε σε υλικό και οδηγίες που σχεδιάστηκαν και χορηγήθηκαν από τη Μέριμνα.
9 σχολεία στην Φαρκαδόνα Τρικάλων μετά το δυστύχημα στο πέταλο του Μαλιακού το 2004
Στα πλαίσια της παρέμβασης που ανέλαβε η Μέριμνα μετά το θάνατο 7 μαθητών, συνεργάστηκε με τα εννέα σχολεία της Φαρκαδόνας και υλοποιήθηκαν πολλές δράσεις με μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς και εκπροσώπους του δήμου.
Η συνεργασία αυτή διευκόλυνε την επεξεργασία των τραυματικών εμπειριών που είχαν βιώσει και καταγράφηκε σε ένα ντοκυμαντέρ «Το χρονικό μιας Διαδρομής» το οποίο χρησιμοποιείται σήμερα για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών και επαγγελματιών ψυχικής υγείας στην αναγνώριση και αποτελεσματική αντιμετώπιση τραυματικών εμπειριών.
19 σχολεία του Ιλίου μετά το σεισμό της Αττικής το 1999
Την παρέμβαση ανέλαβε η Μέριμνα σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς και ψυχολόγους που παρακολουθούσαν ένα χρηματοδοτούμενο επιμορφωτικό πρόγραμμα (ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ) με τίτλο: «Ευαισθητοποίηση και κατάρτιση επαγγελματιών παιδείας υγείας στην υποστήριξη παιδιών που αντιμετωπίζουν αρρώστια ή/και θάνατο στη ζωή τους».